ONScripter-EN - Le Bottin des Jeux Linux

ONScripter-EN

🗃️ Specifications

📰 Title: ONScripter-EN 🕹️ / 🛠️ Type: Tool
🗃️ Genre: Development 🚦 Status: Not working
🏷️ Category: Development ➤ Engine ➤ 2D ➤ Visual Novel 🍥️ Name:
🔖 Tags: Development; 2D engine; Visual Novel; NScripter Format 📦️ Arch:
🐣️ Approx. start: 🍥️ On Deb repo:
🐤️ Latest: 2018-03-28 📦️ Deb:
📍️ Version: Latest : (waiting) / Dev : c28bb8b 📦️ RPM:
🏛️ License type: FOSS/Libre 📦️ AppImage:
🏛️ License: GPL-2 📦️ Snap:
🏝️ Perspective: Third person 📦️ Flatpak:
👁️ Visual: Text ⚙️ Generic bin.:
⏱️ Pacing: Turn-Based 📄️ Source: ✓
👫️ Played: Single 🌍️ Browser-based:
🎖️ This record: 4 stars 📱️ PDA support:
🎖️ Game design: 👫️ Contrib.: Goupil & Louis
🎰️ ID: 12134 🐛️ Created: 2012-04-26
🐜️ Updated: 2021-01-29

📖️ Summary

[fr]: Un interpréteur libre et multi-plateforme de scripts de Visual Novels écrits pour NScripter (ce dernier est non libre et uniquement disponible pour Windows). Il permet de lire des livres-jeux conçus pour les moteurs compatibles avec NScripter, ce dernier étant devenu très populaire notamment au Japon. ONScripter-EN est une version étendue de ONScripter ayant un meilleur support des scripts anglo-saxons (tout en étant compatible avec les scripts Japonais), et comportant davantage de commandes. Il permet notamment de changer entre l'anglais et le japonais au sein même du jeu. Néanmoins le support d'un langage doit être sélectionné au moment de la compilation du moteur. [en]: A libre, multi-platform interpreter for Visual Novels scripts written for NScripter (the latter is non-free and only available for Windows). It allows reading game books designed for NScripter-compatible engines, the latter having become very popular especially in Japan. ONScripter-EN is an extended version of ONScripter with better support for English scripts (while being compatible with Japanese scripts), and with more commands. It allows to switch between English and Japanese within the game. However, language support must be selected at the time of compiling the engine.

🕸️ Links

🏡️ Website & videos
[Homepage] [Dev site](fork, Steam version) [Screenshots] [Videos t(202xxx) ts(202xxx) gd(202xxx) gu(202xxx) id(202xxx) r(202xxx) lp(202xxx) g(202xxx) g[fr](202xxx) g[de](202xxx) g[ru](202xxx) g[pl](202xxx) g[cz](202xxx) g[sp](202xxx) g[pt](202xxx) g[it](202xxx) g[tr](202xxx)] [WIKI] [FAQ] [RSS] [Changelog 1 2 3]

💵 Commercial : (empty)

🍩️ Resources
• Resources : (empty)
🛠️ Technical informations
[Open Hub] [PCGamingWiki] [MobyGames]

🐘 Social
(ONScripter-EN) Devs (Chend / Chendo [fr] [en]) : [Site 1 2] [mastodon] [twitter] [PeerTube] [YouTube] [Interview 1 2]
(ONScripter) Devs (Ogapee [fr] [en]) : [Site 1 2] [mastodon] [twitter] [PeerTube] [YouTube] [Interview 1 2]
(NScripter) Devs (Naoki Takahashi [fr] [en]) : [Site 1 2] [mastodon] [twitter] [PeerTube] [YouTube] [Interview 1 2]
Game : [Blog] [Forums] [mastodon] [twitter] [PeerTube] [YouTube]

🐝️ Related
[Wikipedia (NScripter) [fr] [en] [de]]

📦️ Misc. repositories

🕵️ Reviews


🐘 Social Networking Update (on Mastodon)

🕹️ Title:
🦊️ What's:
🏡️
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🔖 #linux

🐧 Update:
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📖 Our entry: https://bit.ly/bottinLightOn
🐘 From:
🎥️🏝️ http://youtu.be/
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🎥️🐧 http://youtu.be/

Source of this Entry:

📕 Description [fr]

Un moteur de Visual Novels compatible avec NScripter, par Chend / Chendo, lui-même dérivé de ONScripter par Ogapee, dérivé de NScripter de Naoki Takahashi.
En C/C++.

ONScripter-EN est un interpréteur libre et multi-plateforme de scripts de Visual Novels écrits pour NScripter (ce dernier est non libre et uniquement disponible pour Windows). Il permet de lire des livres-jeux conçus pour les moteurs compatibles avec NScripter, ce dernier étant devenu très populaire notamment au Japon. ONScripter-EN est une version étendue de ONScripter ayant un meilleur support des scripts anglo-saxons (tout en étant compatible avec les scripts Japonais), et comportant davantage de commandes. Il permet notamment de changer entre l'anglais et le japonais au sein même du jeu. Néanmoins le support d'un langage doit être sélectionné au moment de la compilation du moteur.

Utilisé par ces jeux / Used by these games : My Black Cat, Narcissu (le 1er épisode),

Voir aussi / See also : ONScripter, ONScripter-EN, Ponscripter,


ONScripter-FR

Un clone de NScripter portable amélioré et à code source ouvert

HISTORIQUE

Le "NScripter" de Naoki Takahashi est un moteur de jeu japonais populaire utilisé pour les romans visuels commerciaux et gratuits. Sa popularité est due à ses conditions d'utilisation libérales et à sa relative simplicité. Cependant, c'est un logiciel fermé et n'est disponible que pour Windows.

Il existe un certain nombre de clones multi-plateformes, dont le plus populaire est `ONScripter' de Ogapee. En raison de la facilité avec laquelle il peut être modifié pour supporter des langues autres que le japonais, ONScripter a été adopté par la communauté de localisation de romans visuels comme le moteur de choix pour les jeux NScripter traduits ; le patch pour supporter l'anglais est même devenu le code source principal d'ONScripter.

Néanmoins, la communauté anglophone a trouvé pratique de maintenir sa propre branche du code et de l'améliorer de la manière la plus adaptée à l'utilisation que nous en faisons.

ONScripter-EN est cette branche.

LICENCE

ONScripter et ONScripter-EN sont distribués selon les termes de la licence publique générale GNU. Voir la section COPYING pour plus de détails.

📕 Description [en]

"A libre, multi-platform interpreter for Visual Novels scripts written for NScripter (very popular, especially in Japan" (Serge Le Tyrant, Le Bottin des Jeux Linux / The Linux Games Book).

ONScripter-EN

An enhanced portable open-source NScripter clone

Features

• You can load and save save files that are compatible with the latest NScripter (2011/12/15). Please see How to play on different platforms at the same time.
• All operations can be done from the keyboard. Of course, you can also use the mouse.
• You can change CD Audio playback to music file (MP3, Ogg) playback.
• It has been reported that ONScripter runs on Windows, Linux, MacOS X, MacOS 9, Android(1.6 or later), iPhone, iPad, PSP, Zaurus (SL-5500,SL-A300,SL-B500,SL-C700), FreeBSD, Solaris(on SPARC), Tru64 UNIX, OS/2Warp, iPod, PocketPC, Playstation3, Wii, GP2X, NetWalker and Dreamcast. It should work on other platforms as well if Requirements are satisfied.
• Since not all commands and specifications are implemented, some games may behave strangely. In that case, please report to the bug tracking system above.



HISTORY

Naoki Takahashi's `NScripter' is a popular Japanese game engine used for both commercial and free visual novels. It attained popularity due to its liberal terms of use and relative simplicity. However, it
is closed source software and only available for Windows.

A number of cross-platform clones exist, and Ogapee's `ONScripter' is the most popular of these. Due to the ease with which it can be modified to support languages other than Japanese, ONScripter has been adopted by the visual novel localisation community as the engine of choice for translated NScripter games; the patch to support English even made it into the main ONScripter source code.

Nevertheless, the English-language community has found it convenient to maintain its own branch of the code, and to enhance it in ways best suited to the use we make of it.

ONScripter-EN is that branch.

LICENSE

ONScripter and ONScripter-EN are distributed under the terms of the GNU General Public License. See COPYING for details.

🔍️ Test [fr]

🕵️ Test (✘ ONScripter-EN-Steam v. c28bb8b du 28/03/2018 s) par goupildb (config. : Debian Testing 64-bit) :

(test de fonctionnement)

✔Le "$ ./configure" passe
✘Le "$ make" plante sur :
make: ./extlib/bin/smpeg-config: Permission non accordée
g++ -c -std=c++98 -O3 -fomit-frame-pointer -pipe -Wpointer-arith -Werror -Wall -Iextlib/include -I/usr/include/SDL -D_GNU_SOURCE=1 -D_REENTRANT -I/usr/include/freetype2 -I/usr/include/libpng16 -Iextlib/include/SDL -DLINUX -DUSE_OGG_VORBIS onscripter.cpp
In file included from ONScripterLabel.h:50,
from onscripter.cpp:30:
/usr/include/SDL/SDL_opengl.h:116: error: "GL_GLEXT_VERSION" redefined [-Werror]
116 | #define GL_GLEXT_VERSION 29
|
In file included from /usr/include/GL/gl.h:2050,
from /usr/include/SDL/SDL_opengl.h:46,
from ONScripterLabel.h:50,
from onscripter.cpp:30:
/usr/include/GL/glext.h:54: note: this is the location of the previous definition
54 | #define GL_GLEXT_VERSION 20190805
|
In file included from onscripter.cpp:30:
ONScripterLabel.h:51:10: fatal error: GL\GLU.h: Aucun fichier ou dossier de ce type
51 | #include
| ^~~~~~~~~~
cc1plus: all warnings being treated as errors
compilation terminated.
make: *** [Makefile.onscripter:173 : onscripter.o] Erreur 1