LWJGL - Le Bottin des Jeux Linux

LWJGL

🗃️ Specifications

📰 Title: LWJGL 🕹️ / 🛠️ Type: Tool
🗃️ Genre: Development 🚦 Status:
🏷️ Category: Development ➤ Framework & Tool ➤ Misc. 🍥️ Name: liblwjgl-java
🔖 Tags: Development; Multi-platform; LWJGL engine; Java; Library; 3D VR 📦️ Arch:
🐣️ Approx. start: 🍥️ On Deb repo: ✓
🐤️ Latest: 2020-09-24 📦️ Deb: ✓
📍️ Version: Latest : 3.2.3 / Dev : bff5900 📦️ RPM:
🏛️ License type: FOSS/Libre 📦️ AppImage:
🏛️ License: BSD 📦️ Snap:
🏝️ Perspective: Third & First person 📦️ Flatpak:
👁️ Visual: 3D ⚙️ Generic bin.: ✓
⏱️ Pacing: Real Time 📄️ Source: ✓
👫️ Played: Single & Multi 🌍️ Browser-based:
🎖️ This record: 5 stars 📱️ PDA support:
🎖️ Game design: 👫️ Contrib.: Goupil & Louis
🎰️ ID: 13757 🐛️ Created: 2013-08-10
🐜️ Updated: 2021-02-27

📖️ Summary

[fr]: Une bibliothèque Java fournissant les outils facilitant l'accès aux bibliothèques standards de plus bas niveaux que sont OpenGL (Open Graphics Library), OpenAL (Open Audio Library) et OpenCL (Open Computing Language), afin de faciliter le développement de jeux en Java. Ce n'est pas un framework, elle ne fournit pas d'utilitaires de plus haut niveau que ce que les bibliothèques natives exposent. [en]: A Java library providing tools to facilitate access to standard libraries of the lowest levels, like OpenGL (Open Graphics Library), OpenAL (Open Audio Library) and OpenCL (Open Computing Language), to facilitate the development of Java games. It is not a framework, it does not provide higher level utilities than what the native libraries expose.

🎥️ Videos

🎮️ Quelques exemples de jeux / Some examples of games (Showcase) :

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🏡️ Website & videos
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🍩️ Resources
(empty) :
🛠️ Technical informations
[Open Hub] [Projects Using LWJGL (LWJGL 2)] [Game Engines and Libraries Using LWJGL (LWJGL 2)]

🐘 Social
Devs (LWJGL Team [fr] [en]) : [Site 1 2] [twitter] [YouTube] [Interview 1 2]
Game : [Blog] [Forums] [twitter] [YouTube]

🐝️ Related
[Wikipedia (Lightweight Java Game Library) [fr] [en]]
[Debian]

📦️ Misc. repositories

🕵️ Reviews


📰 News / Source of this Entry (SotE) / News (SotN)
[Changes with v. 3.2.3 (20190901)] [phoronix (20170515)]

📕 Description [fr]

Une bibliothèque permettant de faciliter le développement de jeux en Java, par la LWJGL Team.

LWJGL (pour Lightweight Java Game Library) est une bibliothèque Java fournissant les outils facilitant l'accès aux bibliothèques standards de plus bas niveaux que sont OpenGL (Open Graphics Library), OpenAL (Open Audio Library) et OpenCL (Open Computing Language), afin de faciliter le développement de jeux en Java. Ce n'est pas un framework, elle ne fournit pas d'utilitaires de plus haut niveau que ce que les bibliothèques natives exposent.
LWJGL fournit aussi les accès à des contrôleurs tels que les Gamepads, les volants et joysticks.

Utilisé par ces jeux / Used by these games : Age of Conquest, Altitude, Bang! Howdy, Blocks That Matter, Droid Assault, Grappling Hook, Illarion, jClassicRPG, JMugen, JPCSP, jScrabble3D, Just Tactics, Lavirinto3d, Mad Skills Motocross, Minecraft, Operation Storm Front, Project Zomboid, RanaRemake, Resistance Force, Revenge of the Titans, Slam Soccer 2006, Sokobano, Spiral Knights, Starsector, Titan Attacks!, Towns, Tribal Trouble, Tribal Trouble 2, Typhoon, Ultratron, Wakfu, Wurm Online,

Utilisé par ces moteurs & bibliothèques / Used by these engines and libraries : JMonkeyEngine, LibGDX, Slick2D,


LWJGL est une bibliothèque Java qui permet l'accès multiplateforme aux API natives populaires utiles dans le développement d'applications graphiques (OpenGL), audio (OpenAL) et d'informatique parallèle (OpenCL). Cet accès est direct et performant, mais également couvert par une couche sécurisée et conviviale, adaptée à l'écosystème Java.

LWJGL est une technologie habilitante et offre un accès de bas niveau. Ce n'est pas un framework et ne fournit pas d'utilitaires de plus haut niveau que ce que les bibliothèques natives exposent. En tant que tel, les programmeurs débutants sont encouragés à essayer l'un des frameworks ou moteurs de jeux qui utilisent LWJGL, avant de travailler directement avec cette bibliothèque.

LWJGL est un logiciel open source et librement disponible sans frais.


Vous recherchez LWJGL 2 ?

LWJGL 3 est un nouveau départ et LWJGL 2 est son prédécesseur. LWJGL 2 a été utilisé dans la création de dizaines de jeux, y compris des titres tel que Minecraft de Mojang et Revenge of the Titans de Puppygames. Il est également utilisé dans des moteurs de jeux populaires, tel que libGDX et jMonkeyEngine.

📕 Description [en]

LWJGL is a Java library that enables multi-platform access to popular native APIs useful in the development of graphics (OpenGL), audio (OpenAL) and parallel computing (OpenCL) applications. This access is direct and high-performance, yet also wrapped in a type-safe and user-friendly layer, appropriate for the Java ecosystem.

LWJGL is an enabling technology and provides low-level access. It is not a framework and does not provide higher-level utilities than what the native libraries expose. As such, novice programmers are encouraged to try one of the frameworks or game engines that make use of LWJGL, before working directly with the library.

LWJGL is open source software and freely available at no charge.



Looking for LWJGL 2?

LWJGL 3 is a fresh start and LWJGL 2 is its predecessor. LWJGL 2 has been used in the creation of dozens of games, including titles like Minecraft by Mojang and Revenge of the Titans by Puppygames. It is also used in popular game engines, like libGDX and jMonkeyEngine.