Command H.Q. - Le Bottin des Jeux Linux

Command H.Q.

🗃️ Specifications

📰 Title: Command H.Q. 🕹️ / 🛠️ Type: Game
🗃️ Genre: Strategy 🚦 Status: 05. Released
🏷️ Category: Strategy ➤ Wargame (on map) ➤ WW I & II 🌍️ Browser-based:
🔖 Tags: Strategy; Wargame; World War I & II; Oldie 📦️ Package Name:
🐣️ Approx. start: 📦️ Arch:
🐤️ Latest: 🍥️ On Deb repo:
📍️ Version: Latest : - 📦️ Deb:
🏛️ License type: Commercial 📦️ RPM:
🏛️ License: Commercial 📦️ AppImage:
🏝️ Perspective: Third person 📦️ Snap:
👁️ Visual: 2D 📦️ Flatpak/Athenaeum:
⏱️ Pacing: Real Time ⚙️ Generic bin.:
👫️ Played: Single 📄️ Source:
🎖️ This record: 5 stars 📱️ PDA support:
🎖️ Game design: 👫️ Contrib.: Goupil & Louis
🎰️ ID: 14699 🐛️ Created: 2015-04-11
🐜️ Updated: 2021-11-07

📖️ Summary

[fr]: Un jeu de stratégie temps réel sur cartes, simulant une variété de conflits mondiaux au travers du temps : 1918 (1ère guerre mondiale), 1942 (2nde guerre mondiale), 1986 (3ème guerre mondiale), 2023 (histoire alternative) et un futur post-apocalyptique [en]: In this fast-paced game of strategic global conquest from award-winning game designer Dan Bunten, you’ll control your own superpower as you attempt to outguess and overcome opposing superpowers in World Wars I, II, III IV, and V!

🎥️ Videos

🕹️ Gameplay [en] / [en] / [fr] : (202xxx), (202xxx), (202xxx),

🕸️ Links

🏡️ Website & videos
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💵 Commercial : [Steam]

🍩️ Resources
(empty) :
🛠️ Technical informations
[Open Hub] [PCGamingWiki] [MobyGames]

🐘 Social
Devs (Ozark Softscape [fr] [en]) : [MobyGames (Ozark Softscape)] [Site 1 2] [twitter] [YouTube] [Interview 1 2]
Published by (Retroism [fr] [en]) : [Site 1 2] [twitter] [Facebook] [YouTube] [Interview 1 2]
Game : [Blog] [Forums] [twitter] [YouTube]

🐝️ Related
[Wikipedia (Command HQ) [fr] [en]]
[Mobygames]

📦️ Misc. repositories

🕵️ Reviews


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Source of this Entry:

📕 Description [fr]

Un jeu de stratégie temps réel sur cartes, par le studio Ozark Softscape (fermé), publié par le studio Retroism (partenariat entre les studios Night Dive Studios et Tommo).

Command H.Q. est un jeu (sorti en 1990) de stratégie temps réel sur cartes, simulant une variété de conflits mondiaux au travers du temps : 1918 (1ère guerre mondiale), 1942 (2nde guerre mondiale), 1986 (3ème guerre mondiale), 2023 (histoire alternative) et un futur post-apocalyptique.

Sur la version d'origine, le jeu peut être joué à 2 joueurs humains (nécessitant un modem ou une connexion série, à moins d'y jouer par internet via Dosbox), sinon il se joue contre une IA (5 niveaux de difficulté). Excepté pour le scénario post-apocalyptique dans lequel la carte est révélée progressivement par un brouillard de guerre, les autres cartes sont entièrement révélées au joueur.
Le nombre de villes détermine ses revenus et ainsi ce qui peut être construit. Dans certains certains scénarios le nombre de puits de pétrole contrôlés affecte le mouvement des unités du joueur.
La variété des unités est relativement restreinte, leur disponibilité dépend du type de scénario, leurs mouvements et les ordres sont définis à l'avance. Il est possible de zoomer pour voir l'action plus clairement. Les unités ennemis ne sont visibles que lorsque elles se situent à portée des unités amies, ce qui autorise des attaques surprises.
Le jeu est remporté lorsque toutes les capitales du monde ont été capturées par l'un des adversaires.

Inspiré de Wikipedia En et du site MobyGames.


🌍️ Wikipedia :
Command HQ est un jeu vidéo de stratégie en temps réel développé par Ozark Softscape et publié sur PC et Macintosh par Microplay Software en 1990. Le jeu simule une série de conflits à l’échelle du globe, par exemple la Première Guerre mondiale, et se déroule sur une carte du monde. Le nombre de capitales contrôlées par le joueur détermine ses revenus qui lui permettent de construire une armée pour conquérir de nouvelles capitales, la partie étant terminé lorsque toutes les capitales du monde ont été capturées par un des deux camps. Quatre scénarios différents sont proposés : La Première Guerre mondiale, la Seconde Guerre mondiale, un conflit global en 1986 et un conflit futuriste en 2023.

Le jeu a notamment été élu meilleurs wargame de l’année par le magazine Computer Gaming World

📕 Description [en]

The initial release of Command H.Q. was met with great enthusiasm from strategy game fans. In fact, it was voted 1991’s Wargame of the Year by Computer Gaming World.

In this fast-paced game of strategic global conquest from award-winning game designer Dan Bunten, you’ll control your own superpower as you attempt to outguess and overcome opposing superpowers in World Wars I, II, III IV, and V!

You’ll allocate your resources and troops. Gather military intelligence. And assume fingertip control of an awesome military arsenal that includes land, sea and air forces. All while grappling with the harsh realities and risks of nuclear war!


🌍️ Wikipedia:
Command HQ is a real-time strategy world domination game. It was released in 1990 by MicroPlay software and was created by acclaimed designer Dan Bunten.

Overview

While Command HQ was recognized as one of the earliest real-time strategy games for the PC, it was preceded by the Ancient Art of War and other trailblazers. However, unlike these games it has elements of unit production and resource use that would later be expanded in games like Dune II and Command and Conquer. Its user interface was also ahead of its time in its use of the mouse to plot movement and the clear presentation of game data. Another innovation was for two players to play against each other with their computers connected over a modem. Players simulate a variety of global wars through time - 1918 (World War I), 1942 (World War II), 1986 (World War III), 2023 (alternative history) and a post-apocalyptic future in which each player starts from a random position with no knowledge of his location or surroundings.

The game is played on a fully revealed map of the world (except in the post-apocalyptic future setting, when the world is concealed by fog of war) with various terrain types. The number of cities determines one's income and therefore what can be built. In some scenarios the number of oil wells controlled affects the movement of a player's units. There are relatively few unit types and their availability differs according to the scenario. Units' movements and orders are plotted in advance. It has a number of facilities for zooming in to see action more clearly. Enemy units are only visible when they are in range of friendly units. This provides ample opportunity for surprise attacks on the unwary. The game is won when all the capital cities of the world have been captured by one side.

Command HQ supports head-to-head play by two players connected remotely via serial (RS-232) cable, dial up modems, or locally via a null-modem cable. No option exists for broadband Internet users; making it mandatory to tie up the phone lines. A plugin for IPX/SPX exists. The game is playable over the internet using DOS Box. The player can also install the latest version of the game from SafeHarborGames.net, and play online there. A Facebook page related to command hq also exists.