Cocos2d-x - Le Bottin des Jeux Linux

Cocos2d-x

🗃️ Specifications

📰 Title: Cocos2d-x 🕹️ / 🛠️ Type: Tool
🗃️ Genre: Development 🚦 Status: 05. Released
🏷️ Category: Development ➤ Framework & Tool ➤ Game Framework 🌍️ Browser-based:
🔖 Tags: Frameworks; Cocos2d Framework; IDE; Multi-platform; C/C++; Keyboard; Mouse; Touch Friendly 📦️ Package Name:
🐣️ Approx. start: 2010-12-01 📦️ Arch:
🐤️ Latest: 2020-10-10 🍥️ On Deb repo:
📍️ Version: Cocos2d-x : Latest : 4.0 / Dev : c78c58e - Cocos Creator (no Linux version) : Latest : 2.4.3 📦️ Deb:
🏛️ License type: FOSS/Libre 📦️ RPM:
🏛️ License: MIT 📦️ AppImage:
🏝️ Perspective: Third person 📦️ Snap:
👁️ Visual: 2D & 3D 📦️ Flatpak/Athenaeum:
⏱️ Pacing: Real Time ⚙️ Generic bin.:
👫️ Played: Single & Multi 📄️ Source: ✓
🎖️ This record: 5 stars 📱️ PDA support: ✓
🎖️ Game design: 👫️ Contrib.: Goupil & Louis
🎰️ ID: 14138 🐛️ Created: 2014-01-12
🐜️ Updated: 2021-11-14

📖️ Summary

[fr]: Un framework libre et multi-plateforme permettant le développement de jeux en 2D (et même en 3D), de livres interactifs, de démonstrations et d'autres applications pour les mobiles ou le bureau en C++, Lua et Javascript. Il gère notamment les sprites, les actions, les animations, les particules, les transitions, les timers, les événements (toucher, clavier, accéléromètre, souris), le son et les animations squelettiques. [en]: A libre and multi-platform framework for the development of games in 2D (and even in 3D), interactive books, demonstrations and other applications for mobile or desktop in C ++, Lua and Javascript. It manages in particular sprites, actions, animations, particles, transitions, timers, events (touch, keyboard, accelerometer, mouse), sound and skeletal animations.

🎥️ Videos

🤓️ Présentation des développeurs / Dev presents : (202xxx)


🤓️ Présentation des utilisateurs / Users presents : (202xxx), (202xxx), (202xxx),


🎮️ Quelques exemples / Some examples (Showcase) :


🐧 Linux joue / Linux plays [fr] :


🤓️ Présentation de GameFromScratch / GameFromScratch presents :

🕸️ Links

🏡️ Website & videos
[Homepage] [Dev site] [Features/About] [Screenshots] [Videos t(202xxx) ts(202xxx) gd(202xxx) gu(202xxx) gu(202xxx) id(202xxx) r(202xxx) lp[fr](202xxx) ht(202xxx) ht(202xxx) ht(202xxx) 2D : d(202xxx) d(202xxx) d(202xxx) d(202xxx) d(202xxx) d(202xxx) d(202xxx) d(202xxx) d(202xxx) d(202xxx) d(202xxx) d(202xxx) 3D : d(202xxx) d(202xxx) d(202xxx) ht(202xxx) g[fr](202xxx) g[de](202xxx) g[ru](202xxx) g[pl](202xxx) g[cz](202xxx) ht[sp](202xxx) g[pt](202xxx) g[it](202xxx) g[tr](202xxx)] [WIKI] [FAQ]

Cocos2d-x : [RSS] [Changelog 1 2 3 4]

Cocos Creator (no Linux version) : [RSS] [Features/About] [Changelog 1 2 3]

💵 Commercial : (empty)

🍩️ Resources
(empty) :
🛠️ Technical informations
[Open Hub] [PCGamingWiki] [MobyGames] [Cocos2d-x (Showcase)

🐘 Social
Devs (Cocos2d-x Team 1 2 [fr] [en]) : [Site 1 2] [twitter] [YouTube] [Interview 1 2]
Game : [Blog] [Forums] [twitter] [Facebook] [YouTube]

🐝️ Related
[Wikipedia (Cocos2d) [fr] [en] [de]]
[GameFromScratch] [devga.me]

🕵️ Reviews


📰 News / Source of this Entry (SotE) / News (SotN)
[Changes with v. 4.0 (20191203)] [GameFromScratch (20180807) (SotN)]

🐘 Social Networking Update (on Mastodon)

🛠️ Title:
🦊️ What's:
🏡️
🐣️
🔖 #linux

🐧 Update:
💼️
📌️ Changes:
📖 Our entry: https://bit.ly/bottinLightOn
🐘 From:
🏝️ http://youtu.be/
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🕹️ http://youtu.be/
🐧 http://youtu.be/

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📕 Description [fr]

Un framework permettant le développement de jeux en 2D (surtout, mais aussi la 3D) pour les mobiles ou le bureau en C++, Lua et Javascript, par la Cocos2d-x Team.

Cocos2d-x est un framework libre et multi-plateforme permettant le développement de jeux en 2D (surtout, mais aussi la 3D), de livres interactifs, de démonstrations et d'autres applications pour les mobiles ou le bureau en C++, Lua et Javascript. Il gère notamment les sprites, les actions, les animations, les particules, les transitions, les timers, les événements (toucher, clavier, accéléromètre, souris), le son et les animations squelettiques.

Utilisé par ces jeux / Used by these games : Nuclear Pizza War, The Spatials,


Cocos2d-x est une suite d'outils de développement de jeux open-source, multi-plateformes, utilisés par des milliers de développeurs dans le monde entier.

cocos2d-x est un framework multi-plateforme pour la construction de jeux 2D, de livres interactifs, de démonstrations et d'autres applications graphiques. Il est basé sur cocos2d-iphone, mais au lieu d'utiliser Objective-C, il utilise C ++. Il fonctionne sur les plateformes iOS, Android, OS X, Windows, Linux et Web.

cocos2d-x c'est:
• Rapide
• Libre
• Facile à utiliser
• Soutenu par une communauté

Pourquoi choisir Cocos2d-x

Pourquoi voudriez-vous choisir Cocos2d-x par rapport aux autres moteurs de jeu disponibles ?
• API C ++ moderne (référez-vous svp à la modernisation effectuée dans la version 3.0)
• Multi-plateforme - bureau et mobile
• Possibilité de tester et de déboguer votre jeu sur un desktop puis de le pousser vers une cible mobile ou de bureau
• Une vaste API de fonctionnalités comprenant des sprites, des actions, des animations, des particules, des transitions, des timers, des événements (toucher, clavier, accéléromètre, souris), du son, des fichiers IO, de la persistance, des animations squelettiques, de la 3D

Où obtenir Cocos2d-x et qu'est-ce que je reçois?

Vous pouvez cloner le dépôt GitHub et suivre les étapes du README. Vous pouvez également le télécharger via le package Cocos sur notre page de téléchargement. Peu importe si vous choisissez de développer en C ++, JavaScript ou Lua, tout ce dont vous avez besoin est dans un seul paquet. La famille des produits Cocos est constituée d'un ensemble d'outils.

• Cocos2d-x - c'est le moteur du jeu, lui-même. Il inclut le moteur et l'outil Cocos en ligne de commande. Vous pouvez télécharger une version de production ou la version la plus à jour en clonant notre dépôt GitHub.
• Cocos Creator - est un outil de développement de jeu unifié. Vous pouvez créer votre jeu entier, du début à la fin, en utilisant cet outil. Il utilise nativement JavaScript et peut exporter vers C ++.
• Cocos Launcher - est à présent ancien. Pas de remplacement
• Coco Studio - est à présent ancien et a été remplacé par Cocos Creator.
• Code IDE - est à présent ancien. Les éditeurs de texte courants et les IDE peuvent être utilisés à la place.

📕 Description [en]

Cocos2d-x is a suite of open-source, multi-platform, game-development tools used by thousands of developers all over the world.

cocos2d-x is a multi-platform framework for building 2d games, interactive books, demos and other graphical applications. It is based on cocos2d-iphone, but instead of using Objective-C, it uses C++. It works on iOS, Android, OS X, Windows, Linux and Web platforms.

cocos2d-x is:
• Fast
• Free
• Easy to use
• Community supported

Why choose Cocos2d-x

Why would you want to choose Cocos2d-x over other available game engines?
• Modern C++ API (please refer to the modernizing done in version 3.0)
• multi-platform - desktop and mobile
• Capability to test and debug your game on the desktop and then push it to a mobile or desktop target
• A vast API of functionality including sprites, actions, animations, particles, transitions, timers, events (touch, keyboard, accelerometer, mouse), sound, file IO, persistence, skeletal animations, 3D

Where to get Cocos2d-x and what do I get?

You can clone the GitHub Repo and follow the steps in the README. You can also download as part of the Cocos package on our download page. No matter if you choose to develop in C++, JavaScript or Lua, everything you need is in one package. The Cocos family of products has a few different pieces.

• Cocos2d-x - this is the game engine, itself. It includes the engine and the cocos command-line tool. You can download a production release or stay bleeding edge by cloning our GitHub Repo.
• Cocos Creator - is a unified game development tool. You can create your entire game, from start to finish, using this tool. It uses JavaScript natively and can export to C++.
• Cocos Launcher - is EOL'd. No replacement.
• Coco Studio - is EOL'd and has been replaced by Cocos Creator.
• Code IDE - is EOL'd. Common text editors and IDE's can be used instead.


🌍️ Wikipedia:

Cocos2d is an open source software framework. It can be used to build games, apps and other cross platform GUI based interactive programs. Cocos2d contains many branches with the best known being Cocos2d-objc, Cocos2d-x, Cocos2d-html5 and Cocos2d-XNA. There are some independent editors in the cocos2d community, such as those contributing in the areas of SpriteSheet editing, particle editing, font editing and Tilemap editing as well as world editors including SpriteBuilder and CocoStudio.

Sprites and scenes

All versions of Cocos2d work using the basic primitive known as a sprite. A sprite can be thought of as a simple 2D image, but can also be a container for other sprites. In Cocos2D, sprites are arranged together to form a scene, like a game level or a menu. Sprites can be manipulated in code based on events or actions or as part of animations. The sprites can be moved, rotated, scaled, have their image changed, etc.

Features

Animation

Cocos2D provides basic animation primitives that can work on sprites using a set of actions and timers. They can be chained and composed together to form more complex animations. Most Cocos2D implementations let you manipulate the size, scale, position, and other effects of the sprite. Some versions of Cocos2D let you also animate particle effects, image filtering effects via shaders (warp, ripple, etc.).

GUI

Cocos2D provides primitives to representing common GUI elements in game scenes. This includes things like text boxes, labels, menus, buttons, and other common elements.

Physics system

Many Cocos2D implementations come with support for common 2D physics engines like Box2D and Chipmunk.

Audio

Various versions of Cocos2D have audio libraries that wrap OpenAL or other libraries to provide full audio capabilities. Features are dependent on the implementation of Cocos2D.

Scripting support

Support binding to JavaScript, Lua, and other engines exist for Cocos2D. For example, Cocos2d JavaScript Binding (JSB) for C/C++/Objective-C is the wrapper code that sits between native code and JavaScript code using Mozilla's SpiderMonkey. With JSB, you can accelerate your development process by writing your game using easy and flexible JavaScript.

Editor support
(...)

🚧️ Installation [fr]

INSTALLATION :

Installez au préalable les paquets suivants :
# apt-get install g++ libx11-dev libxmu-dev libglu1-mesa-dev libgl2ps-dev libxi-dev libglfw-dev libzip-dev libcurl4-gnutls-dev libfontconfig1-dev libsqlite3-dev libglew*-dev

Cocos2d-x peut être compilé via Eclipse (dans le Bottin), ou en ligne de commande (ci-après).

Dans le répertoire racine, lancez successivement en console :
A partir de la version 3, lancez au préalable :
$ cmake -G "Unix Makefiles"
$ make -j8 DEBUG=1