Castle Game Engine - Le Bottin des Jeux Linux

Castle Game Engine

🗃️ Specifications

📰 Title: Castle Game Engine 🕹️ / 🛠️ Type: Tool
🗃️ Genre: Development 🚦 Status: 05. Released
🏷️ Category: Development ➤ Engine ➤ 2D & 3D ➤ Misc. 🌍️ Browser-based:
🔖 Tags: 2D & 3D engine; Pascal Language; Free Pascal; Level Editor; Graphic effects; Plugins system; Physics engine; AI; Multi-platform 📦️ Package Name:
🐣️ Approx. start: 2005-12-25 📦️ Arch:
🐤️ Latest: 2020-11-21 🍥️ On Deb repo:
📍️ Version: Latest : 6.4 / Dev : 6.5-RC / c063cf3 📦️ Deb:
🏛️ License type: FOSS/Libre 📦️ RPM:
🏛️ License: GPL-2+ | LGPL-2+ 📦️ AppImage:
🏝️ Perspective: Third & First person 📦️ Snap:
👁️ Visual: 2D & 3D 📦️ Flatpak/Athenaeum:
⏱️ Pacing: Real Time ⚙️ Generic bin.: ✓
👫️ Played: Single & Multi 📄️ Source: ✓
🎖️ This record: 5 stars 📱️ PDA support: ✓
🎖️ Game design: 👫️ Contrib.: Goupil & Louis
🎰️ ID: 10541 🐛️ Created: 2012-01-08
🐜️ Updated: 2021-11-14

📖️ Summary

[fr]: Un moteur de jeux 2D/3D libre et multi-plateforme (desktop & mobiles) pour le langage Free Pascal. Il offre notamment le support de nombreux formats graphiques, un éditeur visuel (pour la conception d'interfaces de jeux et la création d'applications), un rendu optimisé avec effets graphiques (ombres, miroirs, bump mapping, effets de shaders...), un système extensible pour les objets de jeu, avec physique, créatures avec IA et navmesh, ...) et des services (permettant par exemple les achats dans l'application). [en]: A libre and multi-platform (desktop & mobile) 2D/3D game engine for the Free Pascal language. It offers support for many graphical formats, a visual editor (for game interface design and application creation), optimized rendering with graphical effects (shadows, mirrors, bump mapping, shader effects...), an extensible system for game objects, with physics, creatures with AI and navmesh, ...) and services (allowing for example shopping in the application).

🎥️ Videos

🎥️ Trailer : (202xxx)


📰 Rapport d'activité / Progress Report (6.5 RC) : Gamefromscratch,


💎 Fonctionnalités / Features : (202xxx), (202xxx), (202xxx),
• glTF skinned animations, Simple water, Editor


• Animation blending, Minecraft mechanics, demo,


🎮️ Quelques exemples / Some examples (Showcase) : The Unholy Society (PC), Escape from the Universe (Nintendo Switch), Dragon Squash (Android),

🕸️ Links

🏡️ Website & videos
[Homepage] [Dev site 1 2] [Features/About] [Screenshots] [Videos cv(6.5 RC) ft(202xxx) ft(202xxx) ft(202xxx) ft(202xxx) ft(202xxx) ft(202xxx) t(201702) ts(202xxx) gd(202xxx) gu(202xxx) id(202xxx) r(202xxx) lp(202xxx) ht(201509) d(202xxx) d(202xxx) d(202xxx) d(202xxx) g[fr](202xxx) g[de](202xxx) g[ru](202xxx) g[pl](202xxx) g[cz](202xxx) g[sp](202xxx) g[pt](202xxx) g[it](202xxx) g[tr](202xxx) g(202xxx)] [WIKI] [FAQ] [RSS] [Changelog 1 2 3]

💵 Commercial : [Support their work (Donate)] [Patreon] [Itch.io] - Name your own price

🍩️ Resources
(empty) :
🛠️ Technical informations
[Open Hub] [PCGamingWiki] [MobyGames] [Free Pascal (FPK Pascal)] [Games using Castle Game Engine]

🐘 Social
Devs (Castle Game Engine Team [fr] [en]) : [Site 1 2 3] [Patreon] [mastodon] [twitter] [PeerTube] [YouTube] [Interview 1 2]
Devs (Michalis Kamburelis (michaliskambi) [fr] [en]) : [Site 1 2 3] [Patreon] [mastodon] [twitter] [PeerTube] [YouTube] [Interview 1 2]
Game : [Blog] [Forums] [mastodon] [twitter] [Facebook] [PeerTube] [YouTube]

🐝️ Related
[Mod DB] [Indie DB] [GameFromScratch]

📦️ Misc. repositories


🕵️ Reviews


📰 News / Source of this Entry (SotE) / News (SotN)
[Changes with v. 6.5-RC (20190331)] [Changes with v. 6.4 (stable) (20180123)] [Gaming on Linux (20200507) (SotN)]

🐘 Social Networking Update (on Mastodon)

🛠️ Title:
🦊️ What's:
🏡️
🐣️
🔖 #linux

🐧 Update:
💼️
📌️ Changes:
📖 Our entry: https://bit.ly/bottinLightOn
🐘 From:
🏝️ http://youtu.be/
🕵️ http://youtu.be/
🕹️ http://youtu.be/
🐧 http://youtu.be/

Source of this Entry:

📕 Description [fr]

Un moteur de jeux 3D pour Free Pascal, par la Castle Game Engine Team, initié par Michalis Kamburelis (michaliskambi).

Castle Game Engine (Kambi VRML game engine) est un moteur de jeux 2D/3D libre et multi-plateforme (desktop & mobiles) pour le langage Free Pascal. Il offre notamment le support de nombreux formats graphiques, un éditeur visuel (pour la conception d'interfaces de jeux et la création d'applications), un rendu optimisé avec effets graphiques (ombres, miroirs, bump mapping, effets de shaders...), un système extensible pour les objets de jeu, avec physique, créatures avec IA et navmesh, ...) et des services (permettant par exemple les achats dans l'application).

Utilisé par ces jeux / Used by these games (dans le Bottin) : The Castle,


Moteur de jeu libre en 3D et 2D à code source ouvert utilisant le moderne Object Pascal

- Utilisez n'importe quel logiciel 3D ou 2D pour créer vos modèles dans n'importe quel format : glTF, X3D, VRML, Collada, OBJ, MD3, Spine...
- Développez des applications multi-plateformes, pour les ordinateurs de bureau (Windows, Linux, macOS, FreeBSD...), les mobiles (Android, iOS), les consoles (Nintendo Switch) et autres appareils (Raspberry Pi).
- Éditeur visuel pour la conception d'interfaces de jeux et la création d'applications, puissant outil de création en ligne de commande sous le capot.
- Rendu optimisé avec de nombreux effets graphiques (ombres, miroirs, bump mapping, effets de shaders...).
- Construisez et éditez une scène (X3D) à l'exécution. Création de traitements 3D, d'outils de visualisation et d'applications de CAO.
- Système extensible pour les objets de jeu, avec physique, créatures avec IA et navmesh, et plus encore.
- Accédez à de nombreux services, comme les achats dans l'application et les services de jeu sur les appareils mobiles.
- Créez une interface utilisateur multi-plateforme avec des ancres et une mise à l'échelle automatique.
- Code en Pascal Objet moderne, un langage OOP efficace avec un compilateur multi-plateforme à code source ouvert (FPC), compilé en un code optimisé en natif.

📕 Description [en]

"A libre and multi-platform 2D/3D game engine for the Free Pascal language" (Serge Le Tyrant, Le Bottin des Jeux Linux / The Linux Games Book).

Free open-source 3D and 2D game engine using modern Object Pascal

• Use any 3D or 2D software to create your models in any format: glTF, X3D, VRML, Collada, OBJ, MD3, Spine...
• Develop multi-platform applications, for desktop (Windows, Linux, macOS, FreeBSD...), mobile (Android, iOS), consoles (Nintendo Switch) and other devices (Raspberry Pi).
• Visual editor to design games UI and to build applications, powerful command-line build tool under the hood.
• Optimized rendering with a lot of graphic effects (shadows, mirrors, bump mapping, shader effects...).
• Build and edit the scene graph (X3D) at runtime. Create 3D processing, visualization tools and CAD applications.
• Extensible system for game objects, with physics, creatures with AI and navmesh, and more.
• Access numerous services, like in-app purchases and game services on mobile devices.
• Create multi-platform user-interface with anchors and automatic scaling.
• Code in modern Object Pascal, an efficient OOP language with multi-platform open-source compiler (FPC), compiled to a native optimized code.